در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی دو سیستم چاپ افست و چاپ دیجیتال و همچنین کاربرد ها ، مزایا و محدودیت های هر کدام برای چاپ تبلیغات کسب و کارها بپردازیم . تا انتهای این مقاله همراه ما باشید .

معرفی و بررسی چاپ افست

در سیستم چاپ افست ابتدا خروجی کار طراحی شده در نرم افزارهای گرافیگی ( نظیر فتوشاپ یا کورل دارو ) را بر روی زینک های فلزی به عنوان کلیشه ی انتقال رنگ آماده میکنند . ماشین های چاپ افست قابلیت چاپ تک رنگ و چهار رنگ را دارند . کلیه  رنگهایی که در هر طرحی می بینید در چاپ تمام رنگی و هنگام خروجی گرفتن به چهار رنگ اصلی تقسیم میشوند .

این چهار رنگ عبارتند از رنگ زرد Yellow ، رنگ قرمز Magenta ، رنگ آبی Cayan و رنگ مشکی Black که از ترکیب این چهار رنگ با مقادیر مشخص میتوان به صدها صیف رنگی قابل درک در چاپ رسید . در واقع مد رنگی CMYK باید از ابتدا در فایل طراحی درست تنظیم شود که در هنگام خروجی به درستی از هم تفکیک شوند .

پس از نصب کلیشه ها ( زینک یا پلیت ) روی هر یک از برجک های رنگی ماشین چاپ افست ، مرکب چاپ از طریق غلطک هایی در چند مرحله بصورت لایه ای نازک به روی زینک و سپس از زینک به سطح کاغذ انتقال پیدا می کند .

تقسیم بندی ماشین های چاپ افست

ماشین های چاپ افست به چند دسته از لحاظ چاپ تقسیم می شوند .  چاپ تک رنگ ، دو رنگ ، چهار رنگ و برجک اضافه برای چاپ همزمان رنگ اضافی ساختگی یا لایه براق کننده یووی UV روی تمام سطح طرح یا یووی برجسته ( موضعی ) روی قسمتهایی از طرح هستند .

دستگاه های تک رنگ که تنها یک برجک رنگی دارند برای چاپ چهار رنگ مناسب نیستند ، چرا که در پایان چاپ هر رنگ باید مجددا برجک را شستشو داد و زینک بعدی را مجدد نصب کرد .این علاوه بر اتلاف وقت باعث مشکل در تنظیم دقیق رنگها روی هم یا به اصطلاح  ( روی هم خوری ) می شود . تنظیم نبودن روی هم خوری باعث افت کیفیت و شارپ نبودن چاپ می شود .

همچنین از لحاظ ابعاد ورودی کاغذ دستگاه های چاپ افست به چند دسته GTO با ابعاد ۳۵*۵۰  و دو ورقی با ابعاد ۵۰*۷۰  و چهارو نیم ورقی با ابعاد ۷۰*۱۰۰ که در حال حاضر بزرگترین ابعاد چاپ افست هست تقسیم میشوند . ابعاد ذکر شده با واحد سانتی متر محاسبه می شوند .

نوع متریال کاغذ ورودی رایج در چاپ افست شامل کاغذ تحریر ۷۰ گرم ، تحریر ۸۰ گرم ، انواع لیبل ، گلاسه ۱۳۵ تا ۳۰۰ گرم ، انواع مقوای شومیز و مقوای پشت طوسی و … هستند .

ماشین چاپ افست

ماشین چاپ افست ۶ رنگ

کاربرد چاپ با دستگاه افست چیست ؟

اصلی ترین کاربرد سیستم چاپ افست برای تکثیر و انتشار صفحات چاپی و اوراق اداری ، تبلیغاتی و بسته بندی محصول میباشد . از جمله آنها ، کارت ویزیت ، بروشور ، کاتالوگ ، فولدر ، پوستر ، سرنسخه ، سربرگ ، پاکت ، فاکتور و قبض رسید ، تراکت و برگه های تبلیغاتی ، جعبه و لیبل محصول میباشد که بصورت تک رنگ ، تمام رنگی و رنگ ساختگی قابل چاپ هستند .

مزایا

    + تولید و انتشار اوراق چاپی با کیفیت و سرعت بالا

    + تکثیر در تعداد بالا حداقل از ۱۰۰۰ برگ تا صدها هزار برگ

    + چاپ شیت ( صفحه ) در ابعاد متنوع از ۲۰*۳۰ تا ۷۰*۱۰۰ سانتی متر

    + اضافه کردن رنگ ساختگی سلیقه ای با ترکیب رنگها یا چاپ لایه یووی شفاف روی تمام یا قسمت هایی از طرح

    + قابلیت چاپ ترام با کیفیت از ۷%  به بالا و چاپ تون پلات ( تماماً یک رنگ پر ) بدون سایه روشن و خط و مشکلات جانبی

محدودیت ها

ماشین چاپ افست به دلیل ساختار و فرآیند چاپ و هزینه های جانبی آن شامل محدودیت هایی هست که مهمترن آنها به شرح زیر هستند :

  • چاپ از روی یک طرح خاص به دلیل داشتن کلیشه
  • در تیراژ کمتر از ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ عدد مرقوم به صرفه نیست

 

 

معرفی و بررسی چاپ دیجیتال

در سیستم چاپ دیجیتال این امکان وجود دارد تا بصورت مستقیم از رایانه دستور چاپ به دستگاه ارسال شود و دیگر نیازی به کلیشه نیست . در واقع با این روش چاپی امکان چاپ تمام رنگی سریع و فوری را در تعداد و ابعاد مشخصی دارند .

دستگاه های چاپ دیجیتال هم از همان الگوی رنگ CMYK تبعیت می کنند که شامل چاپ شیت و رول می شوند . این دستگاه ها از تونر ( پودر ) و دستگاه های چاپ رول از جوهر مایع برای انتقال طرح بر روی متریال استفاده می کنند .

دستگاه های تونری دیجیتال که چاپ شیت کاغذ تا ابعاد A3 را انجام میدهند ، قابلیت چاپ فوری با سرعت پرینتر را دارند و روی انواع کاغذ ها تحریر ، لیبل و گلاسه قابلیت چاپ دارند اما کاغذ بالاتر از ۳۰۰ گرم را نمیتوانند به درستی چاپ کنند .

در این سیستم چاپ شما میتوانید هر طرحی را حتی یکعدد با بالاترین کیفیت ۳۰۰DPI چاپ کنید .

چاپ دیجیتال لارج فورمت

دستگاه های چاپ دیجیتال رول مثل دستگاه چاپ بنر ، اکو سالونت ، پلات واتر بیس و پلات سابلیمیشن و … نیز از  جوهر مایع برای چاپ استفاده میکنند با این تفاوت که قابلیت چاپ ۶ رنگ را هم دارند .

البته این به آن معنی نیست که مد رنگی این دستگاه ها  CMYK نباشد ، بلکه این دستگاه ها برای چاپ با کیفیت بالاتر از دو کارتریج یا هد اضافه با عنوان Light Magenta و Light Cayan هم کمک میگیرند . که توسط نرم افزار ریپ CMYK را به CCMMYK تبدیل میکنند .

دستگاه های چاپ رول قابلیت چاپ از ۷۲ تا ۳۰۰ dpi را بسته به نوع کاربری دارند و بصورت لارج فورمت روی انواع رول از عرض ۹۰ سانت تا عرض ۳۲۰ سانت در طول دلخواه ( حداکثر ۵۰ متر را دارند ) و با این نوع دستگاه ها هم امکان چاپ طرح های متنوع در کمترین متراژ و تعداد نیز ممکن میباشد .

چاپ لارج فورمت دیجیتال

دستگاه چاپ کونیکا مینولتا

کاربرد چاپ با دستگاه دیجیتال چیست ؟

اصلی ترین کاربرد چاپ دیجیتال برای چاپ فوری و تعداد/ابعاد محدود محصولات چاپی تبلیغاتی میباشد . از جمله آنها ، بنر ، انواع استیکر  ( برچسب رولی سفید ، مش ، وینیل )  فلکسی ، کاغذ های مخصوص سابلیمیشن ، کاغذ کوتد و گلاسه رولی می باشد که بصورت تمام رنگی قابل چاپ هستند .

مزایا

    + تولید و انتشار اوراق چاپی کاغذی یا مدیای رول با کیفیت و سرعت بالا بدون کلیشه و پرینت مستقیم

    + امکان چاپ تعداد محدود حتی یک عدد و یک متر

    + چاپ در ابعاد متنوع از ۲۰*۳۰ سانت تا رول های ۵۰ متری و تا عرض ۳۲۰ سانت و حتی ۵ متر

محدودیت ها

دستگاه های چاپ دیجیتال به دلیل ساختار و فرآیند چاپ و هزینه های جانبی آن شامل محدودیت هایی هست که مهمترن آنها به شرح زیر هستند :

  • چاپ اوراق شیت در تعداد بالا مرقوم به صرفه نیست
  • مشکلات رایج کیفیتی شامل گرفتگی نازل های چاپ رول یا خرابی ایمیج های و دیگر قطعات پرینتر های رنگی .

 

جهت ثبت سفارش آنلاین محصولات چاپی ، استعلام قیمت و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید .