در این مقاله قصد داریم تا به تاریخچه و معرفی صنعت چاپ بپردازیم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید . تاریخچه صنعت چاپ به دوران باستان بر می گردد ، زمانی که انسان ها برای ارتباط با یکدیگر و انتقال اطلاعات از نوشتار استفاده می کردند . در آن دوران نوشتار به دو صورت دستی و حکاکی بود و برای تولید کتاب ها و نسخه های چاپی ، از روش حکاکی استفاده می شد.

اما با پیدایش چاپگرها در قرن پانزدهم ، تولید کتاب ها و نسخه های چاپی به سرعت رونق گرفت . اولین چاپگر ( ماشین چاپ ) توسط یوهانس گوتنبرگ در آلمان معرفی شد . او از روش چاپ با حروف برجسته فلزی استفاده کرد که به وسیله آن می توانست کتاب هایی را با سرعت بالا تولید کند.

از آن زمان به بعد با پیشرفت تکنولوژی  و ساخت ماشین آلات چاپ توسعه بیشتری پیدا کرد . در قرن هفدهم ، روش چاپ با حروف چوبی معرفی شد  و از سال ۱۳۸۷ میلادی چاپگر های روتاری نیز معرفی شد که به تولید نسخه های چاپی با حجم بالاتر کمک کرد .

با پیدایش رایانه ها و تکنولوژی دیجیتال ، صنعت چاپ بطور کامل تغییر کرد . امروزه اکثر چاپگر ها از روش چاپ دیجیتال استفاده میکنند . که امکان تولید نسخه های چاپی با کیفیت و سرعت بالاتر را فراهم میکند .

در نتیجه صنعت چاپ نشان داد که در طول سالهای اخیر به شدت رو به پیشرفت بوده و با پیدایش تکنولوژی ها جدید احتمالا در آینده روشهای جدیدی در صنعت چاپ معرفی خواهد شد .

صنعت چاپ

تصاویری از ماشین آلات صنعت چاپ شامل افست ، فلکسو ، لارج فورمت و سیلک اسکرین

امروزه مهم ترین روش های چاپ به شرح زیر هستند :

  • چاپ افست ( چاپ روی شیت های کاغذی با استفاده از زینک )
  • چاپ فلکسو ( چاپ روی رول های کاغذی با استفاده از کلیشه )
  • چاپ سیلک اسکرین ( چاپ روی پارچه و متریال های دیگر با استفاده از شابلون )
  • چاپ سابلیمیشن ( چاپ روی اجسام با استفاده از تکنیک انتقال رنگ تصعیدی یا حرارتی )
  • چاپ دیجیتال و ریسو گراف ( چاپ فوری نسخ چاپی  کاغذی سیاه و سفید و رنگی با سرعت بالا )
  • چاپ طلاکوب ، تامپو و داغی ( چاپ روی سطوح چرم و پلاستیک و … با استفاده از کلیشه و حرارت )
  • چاپ لارج فورمت ( چاپ متراژ روی رول های بنر ، استیکر و مش )

 

انواع متریال مورد استفاده برای چاپ :

در حال حاضر با روشهای عنوان شده میتوان روی انواع متریال پایه مثل کاغذ ( تحریر ، گلاسه ، لیبل و…. ) پارچه ، سطوح صاف و مدور ، چرم ، پلاستیک و … فرآیند چاپ را انجام داد و استفاده از محصولات چاپی یکی از مهمترین عناصر تبلیغاتی برای کسب و کارهاست .

چاپ و تبلیغات یاقوت با استفاده از دانش روز و بکارگیری متریال درجه یک و ماشین آلات مدرن آماده طراحی و تولید محصولات چاپی و تبلیغاتی برای کسب و کار شماست ، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید .